1

Pozycjonowanie czy Adwords – jakie działania w Google wybrać?

Często zgłaszają się do nas Klienci zainteresowani wyceną pozycjonowania (działania SEO) w Google. Zdarza się, że po bliższym zapoznaniu się z ich potrzebami i celami rekomendujemy zamiast tego rozpoczęcie działań od kampanii linków sponsorowanych (Google Adwords). Czym w praktyce różnią się te działania?

Wyniki wyszukiwania w Google – linki sponsorowane i efekty pozycjonowania

Pierwsza strona wyników wyszukiwania w Google

Reklamy Google Adwords (zaznaczone na powyższym screenie) wyświetlają się nad naturalnymi wynikami wyszukiwania, po prawej stronie, a czasami również na samym dole. Oznacza to, że najwyższe pozycje są zarezerwowane dla linków sponsorowanych. Jeszcze bardziej widoczne jest to w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych – tu reklamy mogą zająć nawet cały pierwszy ekran.  

Pozostałe wyniki to tzw. linki organiczne (lub naturalne). O tym, jakie strony znajdą się w tym miejscu i na której pozycji, decyduje skomplikowany algorytm Google. Jego celem jest określenie, jakie witryny najlepiej odpowiedzą na zapytanie użytkownika i będą dla niego najbardziej wartościowe. Jak wobec tego dostać się na wysokie pozycje?

W przypadku kampanii Adwords sprawa jest jasna. W uproszczeniu – definiujemy listę słów kluczowych, których wpisanie w Google powinno wywołać pojawienie się reklamy i ustalamy maksymalną stawkę, jaką jesteśmy skłonni zapłacić za jedno kliknięcie w nią. Na tej podstawie (oraz jakości reklamy i strony docelowej) ustalana jest pozycja, jaką zajmie w danym momencie nasz link. Cały czas funkcjonujemy w ramach oficjalnego systemu reklamowego Google, a w razie problemów czy wątpliwości możemy skorzystać z pomocy konsultanta.

Tymczasem algorytm rządzący wynikami naturalnymi jest tajny, często aktualizowany, a próby manipulowania nim i „sztucznego” podnoszenia pozycji swojej strony są karane przez Google. Strona stosująca takie praktyki może na pewien czas całkowicie zniknąć z wyników wyszukiwania. Przytrafia się to także naprawdę dużym graczom – np. głośny w zeszłym roku case porównywarek cenowych

Jak wobec tego działają firmy pozycjonerskie?

Działania SEO (Search Engine Optimization) powinny obejmować przede wszystkim optymalizację strony internetowej – poprawę kodu oraz treści, tworzenie nowej zawartości i pozyskiwanie wartościowych linków. Jest to jednak długotrwały proces, którego efekty niekoniecznie zobaczymy od razu, a wielu Klientów nie chce czekać. Wobec tego część firm i freelancerów oferujących usługi SEO działa niezgodnie z regulaminem Google, próbując „przechytrzyć” algorytm. Zwykle umożliwia to szybsze uzyskanie pożądanych wyników, ale im bardziej agresywne działania, tym większe ryzyko wykrycia ich przez Google. Nawet jeśli uda się uniknąć usunięcia całej strony z wyszukiwarki, można stracić wypracowane wyniki po kolejnej zmianie algorytmu wyszukiwania Google.  

Czy warto zainwestować w SEO?

Powyższe stwierdzenia mogą sugerować, że nie jest to gra warta  świeczki. To nieprawda, ale wszystko zależy od celów, jakie chcemy w ten sposób osiągnąć. Na pewno nie należy nastawiać się na natychmiastowe efekty. Do przeprowadzenia szybkiej kampanii o określonych ramach czasowych zdecydowanie lepiej nadaje się Adwords. Warto jednak tworzyć i rozwijać serwis w sposób przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarki. Dzięki temu wzrośnie widoczność strony w Google oraz ilość odwiedzin z ruchu organicznego. Wyniki można monitorować w Narzędziach dla Webmasterów oraz Google Analytics. 

Google Narzędzia dla Webmasterów

Kampania Adwords – kiedy lepsza od SEO?

Działania SEO oraz kampanie linków sponsorowanych mogą świetnie się nawzajem uzupełniać i najlepiej uwzględnić w swoich planach jedno i drugie. W praktyce jednak zasoby budżetowe i czasowe bywają zbyt ograniczone i trzeba od czegoś zacząć. Typowe sytuacje, w których polecamy raczej zainwestowanie w Adwords, to:

Szybka kampania o krótkim czasie realizacji

Jeżeli oczekujesz, że Twoje linki pojawią się w wyszukiwarce szybko, a budżet wystarczy tylko na maksymalnie parę miesięcy, przeznacz go na kampanię Adwords. Można ją wstrzymywać i wznawiać w dowolnym momencie oraz swobodnie zmieniać słowa kluczowe i teksty reklam. W pozycjonowaniu na wszystkie efekty trzeba poczekać, a umowa zwykle uniemożliwia rezygnację z działań przed określonym czasem.

Brak wcześniejszych doświadczeń z marketingiem w wyszukiwarkach

Chęć zaistnienia w Google owocuje często sporządzeniem listy słów kluczowych (zwykle kilku-kilkunastu), po wpisaniu których Klient chciałby widzieć swój serwis na pierwszej stronie wyników. Może się jednak okazać, że część z tych fraz nie sprawdza się ostatecznie najlepiej przy pozyskiwaniu przejść na stronę oraz konwersji. Przy pozycjonowaniu trudno zwykle od razu z nich zrezygnować i zastąpić nowymi. W przypadku kampanii Adwords nie jest to problemem, dlatego świetnie nadaje się do przetestowania słów kluczowych oraz strategii.

SEO (pozycjowanie) i kampanie Adwords – podsumowanie 

Na koniec przedstawię najważniejsze wnioski w skondensowanej formie.

SEO (pozycjonowanie):

  • Czas potrzebny na osiągnięcie efektów to od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, w zależności od trudności i konkurencyjności frazy.
  • Mała elastyczność – wprowadzenie zmian w zakresie pozycjonowanych słów kluczowych wymaga czasu, a umowy podpisywane są zwykle na długi okres.
  • Ryzyko – działania niezgodne z regulaminem Google mogą spowodować usunięcie strony z wyników Google lub znaczny spadek pozycji.
  • Trwałe efekty – szczególnie w przypadku systematycznie prowadzonych działań zgodnych z zaleceniami Google możemy spodziewać się, że wypracowane efekty utrzymają się.
  • Modele płatności najczęściej spotykane na rynku to opłata za efekt (za każdy dzień, w którym strona znajduje się na ustalonych pozycjach), za pozyskany ruch lub stały miesięczny ryczałt.

Adwords (linki sponsorowane):

  • Szybki start – po uruchomieniu kampanii reklama od razu pojawia się w Google i pozostaje tam aż do wyczerpania środków przeznaczonych na kliknięcia.
  • Duża elastyczność – łatwo wprowadzić zmiany w zakresie słów kluczowych, tekstów reklam, czasu trwania kampanii i innych ustawień.
  • Ryzyko – kampanię należy prowadzić zgodnie z regulaminem Google. Za naruszenie go grozi zawieszenie lub usunięcie reklam. 
  • Nietrwałe efekty – po wstrzymaniu kampanii lub wyczerpaniu środków reklamy przestają się wyświetlać. Prowadzenie kampanii nie wpływa na pozycję strony w wynikach organicznych.
  • Płacisz Google za kliknięcia w reklamę (możesz ustalić maksymalną stawkę) oraz ustalaną indywidualnie prowizję dla agencji prowadzącej kampanię.

Jeżeli w dalszym ciągu nie masz pewności, jakie działania bardziej odpowiadają Twoim potrzebom, zachęcam do kontaktu :)

 

 

Comments 1

  1. Bardzo wartościowy materiał. Niemalże codziennie otrzymuję zapytania ofertowe z propozycją wspięcia się na szczyt listy wyników Googla. Kompletny laik nie ma nawet pojęcia, jak niebezpieczne mogłoby być skorzystanie z pomocy nieetycznej i nierzetelnej firmy. Zgadzam się z tym, że działania SEO powinny być prowadzone w oparciu o strategię długoterminową. Czekam na kolejne wpisy i pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *