Google Analytics – poznaj swoich użytkowników

Google Analytics to jedno z najbardziej rozpowszechnionych narzędzi oferowanych przez Google. Oferuje mnóstwo możliwości z zakresu analityki internetowej i jest bezpłatne (w wersji podstawowej), więc jego wdrożenie to dla większość osób zajmujących się marketingiem w sieci punkt obowiązkowy.

Czasem podczas pierwszego spotkania z nowym Klientem okazuje się, że firma posiada rozbudowaną stronę, oferuje swoje usługi w internecie, prowadziła kampanie reklamowe, ale nigdy nie wykorzystywała narzędzi analitycznych do pomiaru skuteczności swoich działań. Wszelkie decyzje były podejmowane „na czuja”, zamiast w oparciu o faktyczne dane. Warto to zmienić.

Założenie konta w usłudze Google Analytics zajmuje kilka chwil. Potem wystarczy wstawić otrzymany kod śledzenia na stronę www. Webmaster zajmujący się witryną nie powinien mieć z tym żadnego problemu. Dzięki temu właściciel strony zyska dostęp do danych, dzięki którym może oceniać skuteczność swoich działań w internecie i planować kolejne akcje. 

Podstawowe raporty Google Analytics

Wdrożenie Google Analytics pozwala na uzyskanie szczegółowych informacji o odwiedzinach w serwisie. Dane mogą również posłużyć do analizy zachowań użytkowników oraz pomóc przy optymalizacji działań. Podstawowe raporty oferują dostęp do następujących danych:

  • Odbiorcy – ile osób odwiedziło witrynę? Raporty w tym dziale pozwalają poznać także lokalizację geograficzną użytkowników, język systemu, specyfikacje sprzętu, z którego korzystają (system operacyjny, przeglądarka, rozdzielczość ekranu). Dodatkowo możemy dowiedzieć się, ile stron ogląda przeciętny użytkownik podczas jednej wizyty, jaki jest średni czas trwania wizyty oraz sprawdzić, ile osób opuszcza nasz serwis bez wchodzenia na kolejne podstrony.
  • Źródła odwiedzin – jak użytkownicy znaleźli naszą stronę? Czy trafili na nią z pomocą wyszukiwarki, kampanii AdWords, a może przez link z serwisu partnerskiego? Jakie słowa kluczowe wpisywali w wyszukiwarkę? Po połączeniu Analytics z kontem AdWords w tym miejscu znajdziemy również szczegółowe informacje o ruchu pochodzącym z prowadzonych kampanii.
  • Treść – raporty zawarte w tym dziale umożliwiają analizę ruchu na poszczególnych stronach w serwisie. Możemy dzięki nim dowiedzieć się, które podstrony odnotowują największą ilość odwiedzin oraz zidentyfikować miejsca, w których użytkownicy opuszczają serwis.

Google Analytics - Źródła odwiedzin stronyDodatkowo, bardziej zaawansowani użytkownicy mogą się pokusić o wyznaczenie i skonfigurowanie celów w serwisie (np. pomyślne przejście procesu zakupowego, odwiedzenie konkretnej podstrony lub spędzenie określonego czasu w serwisie). Analiza ruchu zakończonego realizacją celu pozwoli zaobserwować skąd trafiają na stronę i w jaki sposób zachowują się najbardziej wartościowi użytkownicy.

W sklepach internetowych warto także wdrożyć moduł e-commerce, dzięki któremu zyskujemy dostęp do szczegółowych raportów dotyczących sprzedaży oraz ścieżki, jaką pokonują użytkownicy przed dokonaniem konwersji. 

Analiza raportów

Jeśli już wdrożyliście Analytics i na stronie została zliczona w miarę reprezentatywna ilość odwiedzin, możecie zacząć analizę danych. Na dobry początek proponuję 3 grupy metryk, którymi warto się zająć.

Jakość odwiedzin

Czy użytkownicy spędzają wystarczająco dużo czasu na stronie, by zapoznać się z treściami? Jeśli czas odwiedzin danej podstrony jest niski, a treści na stronie dość sporo, użytkownik najprawdopodobniej nie znajduje odpowiedzi na intrygujące go pytanie. Może należy pomyśleć nad zmianą formatowania i organizacji treści w serwisie? 

Warto również przyjrzeć się bliżej stronom, które użytkownicy opuszczają od razu po wejściu do serwisu (wysoki współczynnik odrzuceń). Możliwe, że dana strona nie zachęca do dalszej eksploracji serwisu. Z drugiej strony, wysoki współczynnik odrzuceń może również świadczyć o tym, że użytkownik od razu znalazł interesujące go informacje. Jest to typowe np. dla stron z blogowymi wpisami, na które użytkownicy wchodzą głównie, by przeczytać jeden, konkretny tekst.

Nie zawsze pierwszy kontakt użytkownika ze stroną następuje po wejściu na landing page lub stronę główną. Dlatego warto przeanalizować raport stron docelowych i sprawdzić, na jakie podstrony faktycznie trafiają użytkownicy. Następnie można je zoptymalizować, by zachęcały do głębszych i dłuższych odwiedzin.

Kampania AdWords

W raporcie Źródła ruchu -> Reklama sprawdzimy szczegółowe dane ruchu pochodzącego z kampanii linków sponsorowanych. Możemy zauważyć na przykład, że popularne słowo kluczowe, które zyskuje sporą ilość kliknięć w AdWords, generuje ruch słabej jakości. Jeśli mamy skonfigurowane cele i/lub moduł e-commerce, uzyskamy również szczegółowe informacje o konwersjach pochodzących z każdej kampanii.

Źródła ruchu

Kolejne dane, które warto przeanalizować, dotyczą źródeł ruchu w serwisie. Możemy sprawdzić, ilu użytkowników trafia na stronę z wyszukiwarki, porównywarek cenowych czy newslettera. Następnie można przeanalizować, które źródła generują nam ruch najlepszej jakości.

Co dalej?

Możesz założyć konto Google Analytics na stronie www.google.com/analytics. Znajdziesz tam też instrukcję wstawienia kodu oraz wdrożenia dodatkowych funkcjonalności, takich jak zliczanie celów lub dodatkowe profile.

Oczywiście możesz też zlecić nam konfigurację konta oraz przygotowanie okresowych raportów z omówieniem i interpretacją danych. Oferujemy również szkolenia z programem dostosowanym do indywidualnych potrzeb.

Zapraszamy do kontaktu :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *